Agatha is een indringende en melancholische theatervoorstelling over een liefde zo puur, mooi en oprecht dat die nauwelijks te bevatten is.
Een man en een vrouw ontmoeten elkaar in een huis aan zee. Ze zoeken – haast op de tast – naar contact. Naar elkaar. Maar waarom kunnen ze elkaar nauwelijks aankijken? Welk geheim dragen zij met zich mee? Wat is er in het verleden gebeurd dat ze nu als bevroren lijken? Tijdens hun ontmoeting, delen ze hun geheimen met elkaar. En met ons.
Agatha is een spannende, fysieke, poëtische en (tragi-)komische voorstelling over het ultieme gevoel van liefde en geluk. Over ‘iets dat ontbreekt’ en voorgoed verloren is gegaan. Maar wat zijn Hij en Zij dan kwijtgeraakt, en waarom? Een verhaal over verwondering en verlies, over weemoed, intimiteit en een vervloekt verlangen.
Met Agatha debuteert Liliane Brakema als gastregisseur bij MATZER.
Marguerite Duras (1914-1996), schrijver en filmmaker, is een grote inspiratiebron voor zowel Madeleine Matzer als Liliane Brakema. Duras’ veelzijdigheid als kunstenaar, schrijver en activist, en met name de manier waarop ze in haar werk verlangen, angst, hoop en verdriet laat zinderen in dat wat (niet) wordt gezegd, hebben invloed gehad op het werk van Matzer. Liliane Brakema deed onderzoek naar de schrijfster bij Frascati, met de tekst Hiroshima Mon Amour.
De Nederlandse pers over eerdere voorstellingen van Liliane Brakema:
‘Een toneelparel die niemand zich zou mogen laten ontgaan.’ (★★★★★) – Trouw over Menuet – NTGent
‘Liefde en onmacht gaan hand in hand’ (★★★★) – NRC Handelsblad over Face to Face
‘Het is ongemeen knap hoe Brakema de spelers manoeuvreert in deze koud-donkere tragedie. Toch weet Brakema met haar spelers de Noorse kilte te doorstralen met warmte. Dat is te danken aan haar regietalent, waarin ze helder vormbesef combineert met een gevoelige regiestijl.’ (★★★★) – Theaterkrant over De Wilde Eend