In de nieuwe NNT-voorstelling EXIT MACBETH nemen regisseurs Jana Vetten en Jan-Christoph Gockel het klassieke Shakespeare verhaal van Macbeth op de schop en maken ze ruimte voor een nieuw perspectief: die van de dieren en de natuur.
De Duitse regisseurs Jan-Christophe Gockel en Jana Vetten, wiens werk voor het eerst in Nederland te zien is, geven in deze herwerking de natuur en de dieren de hoofdrol door de mensen, en dan vooral de masculiene verhaallijnen, uit het stuk te halen en zich de vraag te stellen: wat blijft er dan over?
“Macbeth begint met een oorlog en de opkomst van een tirannieke dictator en eindigt met weer een nieuwe oorlog.. Jan-Christoph en ik vroegen ons af: wat gebeurt er als we die heerszuchtige, tirannieke persoon uit het verhaal halen? Dan staat er een natuurlijk een hele rij mannen te wachten om zijn plaats in te nemen. Daarom gaan wij een stapje verder..” – Jana Vetten
Jan-Christoph en Jana werkten al vele malen samen met poppenontwerper Michael Pietsch in het creëren van voorstellingen voor volwassenen waarin poppen een belangrijke rol spelen. Elke voorstelling opnieuw zoekt het drietal naar een nieuwe manier om opnieuw leven te blazen in iets wat we als mens vernietigd of gedood hebben. Van opgezette dieren (die allemaal op een natuurlijke en/of ongelukkige dood zijn gestorven) maakte Pietsch unieke poppen die door de dansers en acteurs van het NITE-ensemble tot leven gebracht worden. Het is de eerste keer dat de poppen van Pietsch niet door hemzelf, maar door dansers en acteurs tot leven gebracht worden. Dat levert een beeldende, radicale en interdisciplinaire herwerking op van het originele stuk.
The Art of..
In The ART of EXIT MACBETH volgen we het maakproces van de nieuwste NNT voorstelling Exit Macbeth. In deze eerste aflevering; regisseurs Jana Vetten en Jan-Christoph Gockel.
Interview Jana Vetten & Jan-Christoph Gockel
Schrijfster Yvon van Apeldoorn interviewde regisseurs Jana Vetten en Jan-Christoph Gockel en sprak met hen over het maakproces van EXIT MACBETH, het Macbeth-effect en het omgooien van het klassieke theatercanon.